در هفته فرهنگی«بر آستان آفتاب» برگزار شد؛

همایش ائمه جمعه استان مرکزی

آیت‌الله دری نجف آبادی: تمامی بخش‌های حاکمیت باید رهنمودهای امام را در نظر بگیرند/ عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و تاکید بر شایسته سالاری وظیفه ماست؛ نه این‌که خویشاوندان را بیاوریم و حقوق‌های آنچنانی به آنها بدهیم/ امامان جمعه مراقب باشند

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی - امام جمعه شهر اراک – و نماینده مقام معظم رهبری در استان مرکزی گفت: بدانید امام ناظر و حاضر است وظیفه ما سنگین است و در برابر امام راحل مسئول هستیم. عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و تاکید بر شایسته سالاری وظیفه ماست . نه این که خویشاوندان را بیاوریم و حقوق های آنچنانی به آنها بدهیم. در عین حال حفظ اعتماد عمومی از همه چیز واجب تر است و امامان جمعه مراقب باشند و حکیمانه عمل کنند. باید حافظ امنیت اعتماد و امید باشیم و اجازه ندهیم که خدشه ببیند.

هفته فرهنگی خمین (بر آستان آفتاب) جلسه ائمه جمعه استان امروز قبل از ظهر در بیت امام خمینی در خمین برگزار شد و نماینده ولی فقیه در اراک در سخنان خود بر پیروی از فرامین امام و مقابله با فساد تاکید کرد و از امامان جمعه خواست مراقب حفظ امنیت، اعتماد و امید در جامعه باشند.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی  - امام جمعه شهر اراک – و نماینده مقام معظم رهبری در استان مرکزی در این مراسم گفت: خدا را سپاسگزاریم که در ایام ولادت حضرت زهرا توفیقی نصیب استان مرکزی شد و مخصوصا شهر خمین شهر امام راحل که به مناسبت ولادت بزرگوارشان و ولادت امام راحل و روز زن و مادرهفته فرهنگی خمین برگزار شود و من تشکر می کنم از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و استاندار استان مرکزی و فرماندار خمین و و همگی آنها که تلاش کردند و کمک کردند که هفته فرهنگی خمین(بر آستان آفتاب)  به عنوان هفته ملی و استانی و بین المللی این چنین عزت آفرین و افتخار آفرین برگزار شود و همه اقشار جامعه عزیز ما از این سفره نورانی و پر برکت بهره مند شوند.

او افزود: زمان برگزاری این هفته فرهنگی از نظر ایجابی بسیار مقدس و مهم و ارزشمندی بود و از نظر سلبی هم در شرایطی که در چند ماه گذشته توسط بیگانگان در کشور و غرب زده ها و کوردلان و تجزیه طلبان و مزدوران و نفوذی ها و جاسوس ها این حوادث پیش آمد و می خواستند حجاب از سر ناموس ما بردارند و آزادی و شخصیت و هویت زن را در بی حجابی و ابتذال و خود باختگی و غرب زدگی و نوکری برای اجانب و تبرج جاهلیت خلاصه کنند.

او با اشاره به مراسم های دهه فجر که در هفته های آینده برگزار می شود گفت: در این ایام و در 19 دی سال روز قیام با عظمت قم و این روزها مناتسبت  شهادت فرزندان اهل بیت و موتلفه اسلامی توسط شاه است.  

دری نجف آبادی با اشاره به آغاز نهضت توسط امام گفت: حضرت امام از فیضیه خطاب به شاه گفت مردک می گویم از مملکت بیرون کنند و دیدیم که چگونه ذلیلانه از ایران آواره شد. امام گفت نمی خواهم تو آواره بشوی و مردم به تو پشت کنند و تو به بیگانه تکیه کنی و ملت را از دست دهد و آن مردک گوش نکرد و خود در چاهی که خود کنده بود افتاد و گرفتار شد. شاه در در 26 دی ماه 34 آن عزیزان فداییان اسلام را اعدام کردند و در سال 57 همان روز شاه  از ایران رفت و آواره شد.

امام جمعه اراک سیاست برگزاری هفته های فرهنگی در شهرهای مختلف توسط موسسه را ستود و گفت: سیاستی که موسسه اتخاذ کرده که صرفا در تهران نماند و به شهر امام بیاید این آثار و برکات داشته است و 33 سال دیر شده است اما این اقدام حکیمانه و تعلیم و تربیتی است.  

او به کرونا اشاره کرد و گفت: اگر در سه سال گذشته به خاطر کرونا نتوانستیم ادای دین کنیم باید با این شرایط جدید خداوند توفیق دهد و همه کمک کنند.  خیلی از افرادی که در حوادث اخیر خاکستری بودند و تحت تاثیر بوق های "من و تو" و گرگ های راهزن قرار گرفتند اطلاعات و شناخت لازم را نداشتند فریب چند زن مزدور و بزک کرده را خوردند و فکر کردند مثل زلیخا می توانند یوسف ها را فریب دهند اما نمی دانستند یوسف های ما تحت تاثیر بیگانگان قرار نمی گیرند. هر چند که زمینه فریب کاری هست و باید زمینه ها را با کارهای ایجابی به حداقل برسانیم. بسیاری از  تبلیغات سوء می تواند با برگزاری چنین برنامه هایی (هفته فرهنگی بر آستاب آفتاب) خنثی شود.

امام جمعه اراک به ولادت حضرت زهرا اشاره کرد و گفت: اگر در این ایام ولادت حضرت زهرا را تجلیل می کنیم بیکی از دلایلش همان جهاد تبیین بود که آن حضرت در خطبه فدکیه آغاز کرد و با تبیین حقایق و معارف از امیر المومنین دفاع کرد و مسئولیت مردم را یادآوری نمود. در جریانات اخیر هم برخی ایران را با انگلیس و فرانسه و اسراییل و آمریکا را مقایسه کردند که درست نبود. دیدیم که رییس جمهور آمریکا چه گفت.  مغز حاکم بر حاکمیت آمریکا این است که سایر کشورها وصله شلوار جین آمریکا هم نیستند اینها کمترین ادب را هم ندارند. آمریکا سایر ملت ها را آدم حساب نمی کند.  یا فیلم ها و اخباری که نشان می دهد چگونه در کانادا با بومیان رفتار کرده اندو آنها را در قبرستان ها به قتل رسانده اند. از سوی دیگر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید ایران باغ است و تمام دنیا جنگل است. واقعیت این است که اینها آمریکا و اروپا را را برتر از 8 میلیارد سایر مردم دنیا می دانند. این در حالی است که امام از همان ابتدا و در کتاب ارزشمند کشف الاسرار، از اینها پرده برداشتند که پشت ماجراها چه هست.

او افزود: امام در همان جوانی در یزد نامه نوشت قل انما اعظکم بواحد ... امام برای خدا قیام کردند و از سال 41 شروع شد و آثار این قیام را امروزدر ایران می بینیم. در دنیا قیام و انقلاب زیاد است مثل انقلاب فرانسه که 5 بار تکرار شده است اما آنها جواب نگرفته اند و با مردم خودشان مثل بوزینه ومیمون رفتار می کنند. اما در کشور ما قیام الله بوده و به دست با کفایت امام راحل موفق شد و ما امروز آثارش را می بینیم قیام امام ابراهیمی و محمدی بود امام از ملت ما مزد و پاداش نمی خواست بلکه می خواست مردم را هدایت کند.

او افزود: امام کیسه ای برای بیت المال ندوخته نبودند و دنبال تجارت نبود ایشان به امیر المومنین اقتدا کرده بود که می گفت دنیا از آب بینی بز هم برایش کم ارزش تر است.  مکتب امام مکتب انسانیت و شرافت بود و انسانیت را احیا کرد و پنبه همه دروغ ها و نفاق ها و جهالت ها را زد . راه امام راه اسلام اصیل و اهل بیت و قرآن و محمد و آل محمد بود. لذا امام حق بزرگی به گردن بشریت دارند و صرفا اختصاص به خمین و استان مرکزی و تهران و ... نداشتند بلکه متعلق به دنیای اسلام و 1.800 میلیارد مسلمان  و همه بشریت هستند. امام ما امام عزت و شرف بودند و امام اخلاق و معنویت بودند که گمشده بشریت است او با جهل و خرافات مخالف بود امام آمدند که روح منعنویت را در کالبد این جامعه بدمند. امام  به دنبال راه خدمت به جامعه بشریت و یاد خدا بود. کجای دنیا این دو اصل جدی وجود دارد در کاخ ننگین سیاه واشنگتن یا ملکه لندن یا کرملین و فرانسه؟

دری نجف آبادی در ادامه گفت: امام آمد که به معنای واقعی آزادگی و آزادی را به ارمغان بیاورد کرامت و عدالت و امنیت و امید به آینده را زنده کرد. امام می خواست همه جوانان عالم مانند حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی و حسین علم الهدی باشند. امام درس شهادت را به همه آموخت که موجب عزت و افتخار است . امروز به تعبیر رهبری در پیچ تاریخی هستیم و اگر غفلت کنیم دشمنان می خواهند به همان شرایط قبل برگردیم و اینها نقشه کشیده اند که ملت های مسلمان را در قبرستان دفن کنند اینها تجربه آندلس و جنگ های صلیبی را دارند و هزار سال غیرمستقیم در این راه تلاش کرده اند و می خواهند همان کارها را تکرار کنند.

او افزود: اسلام را دین را شمشیر معرفی می کنند در حالی که امام گفت که اسلام دین شمشیر نیست. اینها خودشان سلاح های اتمی دارند و به ما می گویند شما مجاز نیستید بمب اتم داشته باشید. این در حالی است که رهبری بارها گفته اند که ما شرعا حق استفاده از بمب اتمی نداریم.

او گفت: راهی که امام برای ما ترسیم کرد راه شرف ماست و مسئولیت ما را سنگین کرده است امام این امانت را به ما سپرده است و نباید سهل انگاری کنیم. امام با فداکاری هشتاد ساله این امامنت را به ما سپرد. تمامی بخش های حاکمیت از دولت و مجلس تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان باید رهنمودهای امام را در نظر بگیرند. و پیام امام را ببینند.

نجف آبادی در پایان گفت: امام دغدغه داشت که مجلس خوبی تشکیل شود و می گفت غرب زده نباشند غرب خوبی هایی دارد اما آن خوبی ها برای خودش است اما بدی هایش از بی بندوباری و انحرافات جنسی را می خواهد به کشور ما وارد کند. بدانید امام ناظر و حاضر است وظیفه ما سنگین است و در برابر امام راحل مسئول هستیم عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و تاکید بر شایسته سالاری وظیفه ماست . نه این که خویشاوندان را بیاوریم و حقوق های آنچنانی به آنها بدهیم. در عین حال حفظ اعتماد عمومی از همه چیز واجب تر است و امامان جمعه مراقب باشند و حکیمانه عمل کنند. باید حافظ امنیت اعتماد و امید باشیم  و اجازه ندهیم که خدشه ببیند.

عارف نیا: تلاش شد بر آستان آفتاب در کمال سادگی و به دور از اسراف و تبذیر برگزار شود

 امین عارف نیا – معاون فرهنگی و اطلاع رسانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی – در همایش ائمه جمعه استان مرکزی که به مناسبت هفته فرهنگی خمین (بر آستان آفتاب) در بیت حضرت امام در خمین برگزار می شد درباره این هفته فرهنگی گفت: هفته فرهنگی بر آستان آفتاب در خمین با هدف تمرکز زدایی از فعالیت های فرهنگی و هنری پیرامون معارف امام و انقلاب برگزار می شود. در موسسه تصمیم گرفته شده است که همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا و حضرت امام رویداد فرهنگی و هنری را در زادگاه امام ترتیب دهیم و این هفته فرهنگی به اهتمام استاندار محترم و دستگاه های اجرایی استان برگزار شده است و ما هم در کنار عزیزان برای برپایی رویداد قرار داشتیم. سعی شد با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، این رویداد با صرفه جویی و در کمال سادگی برگزار شود و از بضاعت دستگاه های دولتی در این همایش استفاده گردید.

او افزود: همان طور که دوستان می دانند امام در هفت اقلیم زندگی کردند و خمین به عنوان زادگاه و اقلیم دوران کودکی جایگاه ویژه ای در زندگی ایشان داشته است و طبیعتا هر کدام از این اقلیم ها در سیر زندگی پر برکت امام کار ویژه ای دارد. بر همین اساس خمین بهترین کانون برای انتقال مفاهیم و معارف به نسل جوان است و ما می توانیم از این پایگاه برای این مهم بهره کافی و وافی ببریم.

 عارف نیا به همایش بعد از ظهر درباره «عدالت تربیتی در اندیشه امام خمینی» اشاره کرد و گفت: به مدد همکاری دو دستگاه وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور این همایش برگزار خواهد شد و از همه بزرگواران دعوت می کنم که در این مراسم شرکت کنند. وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی پای کار تبیین و نشر معارف امام خمینی است و قرار بود وزیر آموزش و پرورش در جلسه حاضر شود که به دلیل ضرورت شرکت در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور ایشان میسر نشد اما معاونان ایشان در این جلسه شرکت خواهند کرد.

برخی از وضعیت گاز برای هجمه علیه دولت استفاده می کنند

استاندار مرکزی گفت: برخی ها از وضعیت گاز در ماه های اخیر،ناجوانمردانه برای هجمه علیه دولت استفاده می کنند.

«فرزاد مخلص الائمه » روز سه شنبه در همایش ائمه جمعه استان مرکزی در بیت تاریخی امام خمینی(ره) افزود: تولید و مصرف گاز در یک تراز نیست و مصرف بیش از میزان تولید است.

وی اضافه کرد: به منظور ایجاد این توازن باید تامین گاز مورد نیاز انجام شود و تا آن زمان باید مصرف کاهش پیدا کند.

استاندار مرکزی ادامه داد: دولتها برای تامین گاز در دوره اوج مصرف برق در تابستان و اوج مصرف برق در زمستان تلاش کردند.

مخلص الائمه ادامه داد: هرساله مصرف گاز کشور تقریبا ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته و براساس پیش بینی ها امسال باید مصرف گاز کشور ۲۵۰ میلیارد مترمکعب باشد.

وی با اشاره به حجم مصرف و پوشش سراسری ۹۸ درصدی گاز خانوارهای کل کشور ، گفت: ایران در این پوشش رتبه اول جهان است و در هیچ کجای دنیا چنین ظرفیتی ایجاد نشده است.

استاندار مرکزی گفت: این توسعه ایجاد شده مبنای نگاه عدالت خواهانه کشور بوده و میلیاردها تومان هزینه داشته است.

مخلص الائمه ادامه داد: در سالهای متعدد قطع گاز را داشتیم و به زحمت گاز تامین شده است ، صنایع کشور براساس قرارداد با شرکت گاز چهار ماه سرد سال تعهدی برای تامین گاز صنایع کشور ندارد و باید از سوخت مایع استفاده شود و در این باره تکلیفی بر عهده دولت نیست.

وی افزود: به منظور جلوگیری از قطع گاز و قطع ۱۰۰ درصدی گاز صنعت، برخی زمانها مدارس تعطیل شد.

مخلص الائمه در پاسخ به انتقادات تعطیلی مدارس در زمستان سال جاری گفت: علت عدم کمبود گاز در ۲ سال گذشته به خاطر تعطیلی مدارس ، ورزشگاه ها و دانشگاه ها در دوران کرونا بود و تعطیلی امسال مقطعی است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: رشد صنعت مصرف برق و گاز را به همراه دارد و به این دلیل با کمبود گاز مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: کسانیکه علیه دولت عقده دارند از این فرصت استفاده می کنند تا علیه دولت عقده گشایی کنند اما با این اقدام نظم جامعه را برهم می زند.

وی گفت: با اینکه انتقاداتی وجود داشت اما مدیریت خوبی برای تامین گاز صورت گرفت .

استاندار مرکزی افزود: با وجود اینکه استانهای متعددی درگیر بارندگی بودند اما وضعیت خوبی داشتیم و حتی در حوزه صنعت که تعهدی برای تامین گاز آن نداشتیم بخش گاز مورد نیاز تامین شد. 

هر انسانی ۲ شاکله جسمی و معنوی دارد و این موجود زنده می‌تواند یک شخص یا آحاد جامعه و یک ملت باشد.

وی بیان کرد: شاکله معنوی بر شاکله جسمی تسلط دارد و به آن شخصیت گفته می‌شود و شاکله معنوی جامعه را هویت می‌نامند.

استاندار مرکزی تاکید کرد: شاکله معنوی باید برپا و استوار باشد تا شاکله جسمی را در مسیر روشنی و پیشرفت حرکت دهد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: نظام هویتی ایران و استان مرکزی مولفه‌های متعددی دارد و این مولفه‌ها می‌توانند این نظام هویتی را تقویت کنند و ظرفیت‌ها را ظهور دهند.

وی گفت: در راس این مولفه‌ها، مشاهیر و اسطوره‌ها، جزء مهمی از این نظام هویتی را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: روز ولادت فاطمه زهرا (س) به عنوان دردانه هستی که مقارن با تولد امام راحل است، باید کانون توجه همه رسانه‌ها و توده مردم باشد، همانطور که در نیمه شعبان همه دوربین ها به سمت جمکران است.

استاندار مرکزی گفت: باید هر سال در روز تولد میلاد ۲ نور، محتواهای غنی از این بیت پرفضیلت تولید شود تا همگان را بهره‌مند کند.

فرماندار خمین: می خواهیم بیت امام تبدیل به یک کانون پویای فرهنگی برای شهر شود

فرماندار خمین می گوید هفته فرهنگی خمین باعث شور و نشاط خوبی در شهر شده است و اعلام کرد که می خواهد بیت امام تبدیل به کانونی پویا برای فعالیت های فرهنگی شود.

حمید کمانکش – فرماندار خمین - در همایش ائمه جمعه که در تالار نگارستان بیت امام به مناسبت هفته فرهنگی خمین ضمن عرض خیر مقدم به امامان جمعه حاضر در جلسه و نیز مسئولان برگزاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به خاطر برگزار هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» گفت: امیدوارم این هفته فرهنگی سنت ماندگار در این شهرستان باشد هر چند برخی برنامه ها تداوم خواهد داشت و برنامه ما بر این است که بیت پایگاهی برای فعالیت های فرهنگی شود.

او درباره جزئیات هفته فرهنگی خمین (بر آستان آفتاب)  افزود: با زحمت همه بزرگواران سه نوع فعالیت در این هفته در حال اجراست . برنامه هایی مثل همایش ها و نشست های اجتماعی که در این هفته برگزار شده است و امروز هم دو همایش داشتیم.

بخش دوم خدمات فرهنگی که با محوریت خدمات دهی به دانش آموزان و نوجوانان و نیز برگزاری کارگاه های هنری و نمایشگاه آثار امام و نمایش فیلم و تئاتر بود. در کنار این خدمات در بیت امام در این هفته تریلی سیار به روستاها می رود و برنامه های نمایشی در روستاها اجرا می کند و کتابخانه سیاری هم در روستاها و سایر بخش های شهرستان به خدمات دهی مشغول است.

بخش سوم خدمات اجتماعی و مثل خدمات خدمات دارویی و درمانی رایگان است  هر روز پزشکان عمومی و فوق تخصصان می آیند و عمل جراحی هم می کنند. ضمن این که مشاوره های حقوقی  هر روز انجام می شود. همچنان یکشنبه گذشته  44 معلول ذهنی و حرکتی به مشهد مقدس اعزام شدند و این به همت خادمان رضوی محقق شد.

او گفت: هفته فرهنگی خمین حس خوبی را در شهر ایجاد کرده است نشاط بین کودکان و نوجوانانی که هر روز برای بهره برداری ازاین رویدادها در این بیت تاریخی و مجتمع فرهنگی حاضر می شوند، مشهود است و این برای ما ارزش دارد واقعا معتقدیم که این خانه باید به پناهگاه مردم و مرکز فرهنگی پویا برای انتقال و تبیین معارف انقلاب تبدیل شود و برنامه ما این است که اینجا را تبدیل به یک کانون پویای فرهنگی تبدیل کنیم که فعالیت های فرهنگی مستمر در آن جریان داشته باشد حتی اردوهایی هم به مقصد خمین در کشور راه اندازی شود.

امامان جمعه در حاشیه این نشست، از نگارستان امام خمینی که همزمان با هفته فرهنگی خمین «بر آستان آفتاب» افتتاح شد، و در آن تعدادی از وسایل شخصی حضرت امام به نمایش در آمده است بازدید کردند. در این نمایشگاه چهار قطعه عکس از امام برای اولین بار به نمایش در آمد. امامان جمعه همچنین از آثار هنری و نقاشی هایی از حضرت امام هم بادید کردند.

حجت الاسلام دری نجف آبادی علاوه بر نگارستان، از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز از بخش صنایع دستی هم بازدید کرد.

...
۱۴۰۱/۱۱/۰۲

تهران

کد خبر
۱۱۹۳
مدت زمان تقریبی مطالعه
۱۳ دقیقه
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تماس با ما
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
تهران خیابان باهنر خیابان یاسر خیابان حسنی‌کیا پلاک ۵۹
تلفن: ۲۲۲۹۰۱۹۱-۰۲۱ الی ۵
فکس: ۲۲۲۹۰۴۷۸
پست الکترونیک: info@icpikw.ir
پایگاه اطلاع‌رسانی - موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
طراحی و پیاده‌سازی: دفتر فناوری اطلاعات و آمار
All Content by icpikw.ir is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License