مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشجو در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار می شود

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشجو در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار می شود

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشجو در هفته پژوهش در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار می شود.

کتاب "انقلاب معنوی ایران" منتشر شد

کتاب "انقلاب معنوی ایران" منتشر شد

کتاب انقلاب معنوی ایران (پیوند معنویت و سیاست در انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی) توسط انتشارات پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی منتشر شد.

کد مطلب: 21 | تاریخ مطلب: 10/11/1395
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

بورسا

ساعت 5:15 دقیقه بامداد 13 آبان 1343 فرودگاه مهرآباد پذیرای میهمانی بزرگ بود که هجرتی چندین ساله را آغاز می کرد. امام خمینی که توسط مأمورین شهربانی قم و مأمورین اعزامی ساواک دستگیر شده بود، بدون وقفه به این فرودگاه انتقال و از آنجا به آنکارا و اندکی بعد به بورسای ترکیه تبعید شدند. بورسا برای آن انتخاب شد که شهری ناشناخته برای ایرانیان است و این شهر امکان ارتباط امام  را با دیگر اقشار مردم نمی داد. به این ترتیب اقامت اجباری ایشان در ترکیه یازده ماه به طول  انجامید.


شهر بورسا، در حقیقت مرکز استانی به همین نام است که در مرکز ترکیه قرار گرفته و در فاصله 70 کیلومتری جنوب غربی استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد.


آمارهای سال 2007 نشان می دهد که این استان چهارمین استان پرجمعیت ترکیه است. بورسا از شمال به دریای مرمره و یالوا، از شمال شرقی به استانبول و ساکاریا، از شرق به بیله جیک، ازجنوب به کوتاهیه و از غرب به بالیک شهیر ختم می شود. نام این شهر که از قدمتی تاریخی برخوردار است، از نام یونانی پروسا آمده و در منابع عرب و ایرانی و اسلامی از آن با نام «بورصه» یاد شده است. 


بورسا که بیش تر شهری صنعتی است بنابر موقعیت جغرافیایی آن که از یک طرف بر دامنه کوه آلوداغ و از طرف دیگر بر ساحل دریای مرمره آرمیده، شهری بسیار زیبا است و به سبب شمار زیاد پارک و فضای سبز آن، این شهر را گاه یَشیل بورسا (بورسای سبز) نیز می نامند. لقب سبز بورسا برخی از نمادهای شهر را نیز متأثر کرده است. چنان که مشهور ترین مسجد این شهر یشیل جامع مسجد سبز نام دارد.

. انتهای پیام /*
 

سخن هفته

در گرامیداشت هفته وحدت

در گرامیداشت هفته وحدت

اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آن ها تسلط پیدا بکنند. این تفرقه در بین مسلمین است که باعث شده است که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند. این تفرقه مسلمین است که از اول با دست اشخاص جاهل تحقق پیدا کرد، و الآن هم ما گرفتار هستیم. واجب است بر همه مسلمین که با هم باشند. یک زمان حساسی است؛ مابین حیات و موت مردد هستیم. ما الان مملکت مان یا باید تا ابد زیر یوغ استعمار و استبداد باشد، یا باید الان از این یوغ خارج بشود. اگر وحدت کلمه را حفظ نکنید، تا آخر باید مبتلا باشید.