کد مطلب: 1349 | تاریخ مطلب: 23/04/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

کتاب حقوق شهروندی و کرامت انسان در اندیشۀ اسلامی معاصر منتشر شد

کتاب حقوق شهروندی و کرامت انسان در اندیشۀ اسلامی معاصر منتشر شد

پرتال امام خمینی: کتاب حقوق شهروندی و کرامت انسان در اندیشۀ اسلامی معاصر  براساس رسالة دکترا و به قلم دکتر احمد بیگلری در ۲۹۶ صفحه،  هفتصد و شصت هزار ریال و ۵۰۰ نسخه منتشر و در قالب یک مقدمه، پنج فصل و نتیجه ­گیری تنظیم و توسط پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی شده است.

در فصل اول با عنوان «بررسی مفهومی» تلاش شده با استفاده از روش تاریخ مفاهیم، دو مفهوم کرامت انسان و حقوق شهروندی بررسی گردیده و دراین­ راستا، مفاهیم وابسته و نزدیک به این دو حوزه معنایی و نقاط افتراق و اشتراک و روابط مفهومی آنها واکاوی شود.

فصل دوم  با عنوان «نشانه­ شناسی حق شهروندی و کرامت انسان در اسلام معاصر» که درواقع چهارچوب نظری این تحقیق را شامل می­شود، عهده­ دار پرداختن به تلقی­ ها و برداشت ­های برخی از متفکران مسلمان در دورۀ معاصر از دو مفهوم مزبور، بر اساس رویکردی نشانه ­شناسانه است.

ازاین ­رو،‌ در ابتدا مباحث مربوط به نشانه ­شناسی تا جایی­که برای این نوشتار کارگشا و راهگشا باشد طرح گردیده، آنگاه با استفاده از این رویکرد به مثابه یک روش در اندیشه­ شناسی،‌ نوعی گونه­ شناسی از تلقی­ های رایج در میان اندیشمندان مورد نظر در موضوع حقوق شهروندی و کرامت انسان به دست می‌آید.

سه فصل بعدی درواقع‌ به صورت جزئی و تفصیلی به بررسی آرای متفکران برگزیده (امام خمینی،آیت‌الله منتظری و امام موسی صدر) در زمینۀ حقوق شهروندی و کرامت انسان خواهد پرداخت. هر گزینشی از منطق خاصی پیروی می‌نماید.

مورد اول؛ یعنی امام خمینی به سبب اینکه توانست حکومتی تشکیل داده و در مسند رهبری آن قرار گیرد حائز اهمیت است.

مورد دوم؛ یعنی آیت‌الله منتظری بدین دلیل انتخاب شد که در دوره­ای از حیاتش به‌عنوان نظریه­ پرداز حکومت اسلامی مطرح بود و در دوره­ای دیگر در جایگاه­ اپوزیسیون قرار گرفت.

اما مورد سوم؛ یعنی امام موسی صدر به سبب تجربه کم­ نظیرش در یک جامعه چندفرهنگی و متکثر و در جایگاه یک رهبر مذهبی، اجتماعی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نهایت، در قسمت نتیجه ­گیری،‌ با رجوع دوباره به بحث رابطۀ کرامت انسان و حق شهروندی، یک جمع­ بندی از نحوۀ ‌ارتباط این دو مفهوم در تلقی­ های پیش­ گفته، ارائه می­شود.

. انتهای پیام /*
 

سخن هفته

حرم یار/

حرم یار/

آرامگاه خمینی کبیر که در ایران به "حرم مطهر" شهره است، در جنوبی ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و در نوع خود، در حقیقت مجموعه ای بزرگ و کم نظیر به شمار می رود. در شب 14 خرداد زمانی که حال امام امت رو به وخامت بود، جلسه ای با حضور مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی و بعضی از اعضای دفتر امام و علمای قم و تهران و مسئولین کشور در جماران تشکیل و در مورد محل دفن ایشان نظرهای مختلفی ارائه شد و هر یک از مسئولین و سران نظام و بعضی از مراجع و علما پیشنهاداتی داشتند. پس از جمع بندی که تهران مناسبت ترین محل برای دفن امام است، با نظر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد خمینی و دیگران مقرر شد که پیکر امام (س) در نزدیکی شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی و بهشت زهرا دفن شود. گروهی برای موقعیت یابی و انتخاب گزینه برتر به بهشت زهرا و اطراف آن عزیمت و پس از بررسی های همه جانبه، محل فعلی را تعیین نمود و با همکاری سازمان بهشت زهرا منطقه مورد نظر از سوی مالک خریداری و واگذار شد. منابع مالی هزینه های این طرح عظیم از محل کمک های مردمی، اعتبارات، همیاری دستگاه ها و نهادها، نذورات، عایدات و موقوفات تأمین می شود.!