کد مطلب: 1239 | تاریخ مطلب: 19/03/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

مروری کوتاه بر جملات قصار امام خمینی در باره مردم

مروری کوتاه بر جملات قصار امام خمینی در باره مردم

در کدام تاریخ و تطور انقلاب خوانده اید که رهبر یک انقلاب بارها مسئله احترام و تواضع به مردم را به مسئولین گوشزد کند و تا آنجا به نقش مردم معتقد باشد که کل ارکانِ اجرایی و حکومتی اعم از دولت و مجلس و رئیس جمهوری را در یک طرف قرار دهد و مردم را در طرف دیگر، نه به طور متقابل بلکه در جهت تعامل و تعادل و در راستای یکدیگر.

پرتال امام خمینی (س) یادداشت ۴۸/ رابطه حضرت امام با مردم یک رابطه سیاسی و یا مرحله ای و گذرا و موردی نبود. ایشان به طور عمیق و اعتقادی به مردم بها می داد. با نگرشی موحدانه و خداپسندانه بود که با مردم برخورد می کرد، در عین این که معتقد بودند باید زمینه های ارتقا و تعالی افکار مردم را حاصل آورد، اما در عین حال به آرای عمومی بسیار اهمیت می داد اگر سایر جوامع زمان امام و اندیشه های بلندش را نه از پی غبار شیطنت و عناد و کینه و غرض ورزی که خالص و زلال و واقعی درک می کردند، در آن صورت به میزان اعتقاد و اهمیت امام به دموکراسی واقعی پی می بردند. و صد افسوس که چنین امکانی تاکنون حتی برای ارادتمندان آن زعیم حاصل نیامده است.
در کدام تاریخ و تطور انقلاب خوانده اید که رهبر یک انقلاب بارها مسئله احترام و تواضع به مردم را به مسئولین گوشزد کند و تا آنجا به نقش مردم معتقد باشد که کل ارکانِ اجرایی و حکومتی اعم از دولت و مجلس و رئیس جمهوری را در یک طرف قرار دهد و مردم را در طرف دیگر، نه به طور متقابل بلکه در جهت تعامل و تعادل و در راستای یکدیگر. بارها تأکید فرمودند که در هر شرایط نگهداری این دو سو و کفه لازم و ضروری است و بدون پشتیبانی مردم کاری از پیش نمی رود همان طور که برای روی کار آمدن اصالت را به مردم می دهد برای نخواستن فرد یا افراد هم اصالت را به نظر مردم می دهد. به این جملۀ امام توجه فرمایید: «وقتی مردم یک خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود» در جایی دیگر می فرماید: در هر صورت ما باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم و همین طوری که آقایان می گویند بدون پشتیبانی مردم نمی شود کار کرد. پیرامون حضور مردم در صحنه می فرماید: همه اطلاع دارید که آن چیزی که برای همه ما لازم است این است که در فکر این باشیم که مردم را در صحنه نگاه دارید و این یک سرش بسته به دولت است و رئیس جمهور و مجلس، یک سرش هم مربوط به خود مردم، اگر این طرف را شما نگه دارید، از ملتمان مطمئن هستیم که به حسب غالب و اکثریت آن طرف را حفظ می کنند... آنچه در ادامه می خوانید گزیده ای از بیانات کوتاه و جملات تلخیص یافته امام راحل در باره مردم است که علاوه بر جنبه کاربردی برای مسولان، مؤسسات، نهادها، ناشران و مراکز، کلید واژه ای مهم برای محققان و پژوهشگران و مدخلی اساسی برای فهرست نمایه های موضوعی خواهد بود، که از نظر می گذرد:
۱. حکومت باید حکومت الهی باشد، اسلامی باشد، حکومتی باشد که خود مردم می خواهند آن حکومت را. (صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۷)
۲- وقتی حکومت حکومت عادلانه شد، حکومت در خدمت مردم شد، سایه این حکومت بر قلوب مردم است؛ و یک همچو حکومتی می تواند حکومت کند. (صحیفه امام؛ ج۷، صص ۵۲۷ - ۵۲۸).
۳- دولتها اگر این طور بشوند که به اسلام توجه کنند و روح اسلام را در مردم ایجاد کنند و خودشان، این هم، به صلاح خودشان هست؛ و هم، به صلاح کشورشان؛ و هم، همه برنامه ها را با آسانی می توانند انجام بدهند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۸۸)
۴- وقتی پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمی توانند یک حکومتی باشند.(صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۸)
۵- شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲).
۶- اگر مردم پشتیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد؛ اگر یک ملت پشتیان یک رژیمی باشند؛ آن رژیم از بین نخواهد رفت.(صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲).
۷- حاکم اسلام و رئیس دولت اسلام از مردم هیچ نمی ترسد؛ چون خیانتکار نیست؛ از خود مردم است و توی مردم است. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۸۷).
۸- در رژیم اسلامی شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۰).
۹- اسلام وضعش از اوّل این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگی، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایین تر بوده است، یا همان جور. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۱).
۱۰- جدّیت بکنید که با مردم رفتارتان خوب باشد. اینها بندگی خدا هستند. با اینها رفتارتان خوب باشد. همه جا، همه کس، همه مردم با هم، جدیت بکنند که همه با هم خوب باشند؛ یک محیط برادری ایجاد بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۷)
۱۱- ملت ایران امروز برای همین معنی که اسلام را زنده کند، و احکام اسلام را زنده کند، قیام کرده است؛ و قیامی کرده است که در تاریخ اسلام، در تاریخ ایران، سابقه ندارد یک همچو قیام ریشه داری و اساس داری هم. (صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۶۱)
۱۲- مردم مردمِ الهی هستند، مُسلم هستند، قیامِ للهِ کردند، برای خاطر حق قیام کردند.(صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۲).
۱۳- باید این قدم را هم برداریم که مهمّش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۸)
۱۴- ما جمهوری اسلامیِ لفظی نخواستیم. ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان- و ان شاء الله در سایر ممالک هم - اجرا بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۳).
۱۵- حکومتهای طاغوتی از ملتها جدا هستند و به ملتها فرمانروایی می کنند و ملتها هم از آنها جدا هستند. (صحیفه امام ،ج۱۰، ص ۴۸۶).
۱۶- تفرقه از شیطان است و وحدت کلمه و اتحاد از رحمان است. وقتی که شما الهی شدید، رحمانی شدید، توجه به خدا داشتید، دنبال او دیگر تفرقه حاصل نمی شود، اختلاف حاصل نمی شود. (صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۹۵).
۱۷- رژیمهای سلطنتی و طاغوتی هر جا که هستند، وضع رژیم این طور اقتضا می کرد که با یک تشریفاتی و با یک هیاهویی مردم را از خودشان رم بدهند، بترسانند و لهذا مردم پشتیبان نبودند. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۱۷).
۱۸- وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره اش برای رفاه مردم است، نظامش برای رفاه مردم است، رئیس جمهورش برای رفاه مردم است، نخست وزیرش برای رفاه مردم است، و محیط، محیط مَحبّت؛ یک محبت مَحبّت.(صحیفه امام؛ ج ۷،صص ۲۸۲ - ۲۸۳).
۱۹- اگر همه اسلامی باشند، خوفی از چیزی نیست.(صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۴۹).
۲۰- با تحقق اسلام همه قشرها در رفاه زندگی می کنند؛ و برای آخرتشان هم تهیه می بینند. (صحیفه امام؛ ج۱۰، ص ۲۴۹)
۲۱- شما مطمئن باشید که در جمهوری اسلامی ظلم نیست. ما نه ظلم می کنیم، نه مظلوم می شویم. (صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۲۹۱)
۲۲- با جمهوری اسلامی سعادت، خیر، صلاح برای همه ملت است. (صحیفه امام ،ج ۶، ص ۵۲۵).
۲۳- در جمهوری اسلامی عدل اسلامی جریان پیدا می کند، عدالت الهی بر تمام ملت، سایه می افکند آن چیزهایی که در طاغوت بود در جمهوری اسلامی نیست.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۲۵)
۲۴- آن که تابع اسلام است ظلم نمی تواند بکند و نمی کند. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۷)
۲۵- در صدر اسلام هیچ کس از پیغمبر نمی ترسید. ترس نبود توی کار. مَحبّت توی کار بود. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۲۱۸)
۲۶-وقتی با مردم خوبی کردید، مَحبّت کردید، خدمتگزار مردم بودید، وقتی که بروید شب منزل، آرامش برای قلبتان هست؛ وجدانتان ناراحت نیست. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۴۳)
۲۷-آسایش انسان به این است که روح انسان راحت باشد.(صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۴۴)
۲۸- راحتی انسان به این است که انسان وضع روحی اش را جوری بکند که با این وضع روحی آسایش برایش پیدا بشود؛ و این به اسلامی شدن است. (صحیفه امام ،ج ۶،ص ۴۴۴).
۲۹- اگر همه با هم یک وضع اسلامی- انسانی پیدا بکنیم، محیط یک محیطِ مَحبّت می شود؛ همه با هم خدمتگزار می شوند.(صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۴۴).
۳۰- در دولتهای اسلامی محیط محیطِ مَحبّت است، محیط برادری است؛ نه ارتش با مردم جدا هست و نه مردم با ارتش جدا هستند؛ و نه یک محیط رعب در کار هست. (صحیفه امام ،ج ۶،ص۴۴۰).
۳۱- جربه کنید ببینید که آیا با مَحبّت با مردم رفتار کنید دلتان آرامتر است، یا خدای نخواسته با شدّت؟ با شدّت ناراحتی می آورد. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۲۳۷)
۳۲- اسلام می خواهد که بازار ما، خیابان ما، خانه ما، بیرون، داخل همه- یک نظم اسلامی، تعاونی پیدا بکند، مَحبّت آمیز باشد؛ محیط مَحبّت باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۹)
۳۳- باید مملکت اسلامی به پیغمبر اسلام و ائمه اسلام اقتدا بکنند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۹)
۳۴- جوانها اگر اسلام بار آمدند، اینها امین خواهند بود. اگر اسلامی بار آمدند اینها خیانت نخواهند کرد، و اینها مفید خواهند بود برای مملکت.(صحیفه امام؛ ج ۸،ص ۴۹)
۳۵- این باید یک سرمشق و یک الگو باشد که ببینیم که یک قدرت بزرگ وقتی پایگاه ملی ندارد، این قدرت نمی تواند بایستد سر پای خودش.(صحیفه امام ،ج ۷، ص ۵۱۱).
۳۶- یک قدرت ولو بزرگ نباشد اگر پایگاه ملی داشته باشد، این غلبه می کند. کوشش کنید که پایگاه ملی برای خودتان درست کنید. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۵۱۱)
۳۷- هرچه صاحب منصب ارشد باشد باید بیشتر خدمتگزار باشد. (صحیفه امام؛ ج۷،ص۵۱۱).
۳۸- کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است؛ ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۵۱۲)
۳۹- با عملتان می توانید که شما کاری بکنید که مردم از یاد ببرند آن سختیها و آن زورگوییهای سابق را، و این ذائقه های تلخ را شما شیرین کنید با عمل خودتان، با رفتار خودتان، با مَحبّت خودتان.(صحیفه امام؛ ج ۱۳،ص ۳۷۱).
۴۰- یکی از کرامتهایی که اهل بهشت دارند آن، برادری و دوستی و مَحبّت است و این باید از این جا تهیه بشود. (صحیفه امام؛ ج ۱۶،ص ۱۴۱).
۴۱- آن روزی که شما احساس کردید مَحبّت و برادری بین شما و سایر قشرهای خدمتگزار زیادتر می شود، بدانید که ایمانتان زیادتر گردیده است.(صحیفه امام؛ ج ۱۷،ص ۱۴)
۴۲- درکارخانه ها خیلی نظارت بکنید به این که هیچ اجحافی به کارگرها در آن جا نشود.(صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۴۰۹)
۴۳- عمده این است که روح مَحبّت از شما ببینند، وقتی دیدند شما مَحبّت به آنها دارید، آنها هم به شما مَحبّت پیدا می کنند، یک امر طبیعی است این معنا. (صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۴۱۰) 
۴۴- مردم برای اسلام خون می دهند نه برای سیاست. (صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۷۸).
۴۵- ملت ما به واسطه اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیش رفت.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۷۸)
۴۶- پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۷۸)
۴۷-مردم دیندار، آدم خدمتگزار به دین می خواهند؛ هر کس برجسته تر شد، او را دوست می دارند. علاقه مردم به ما برای دین است. (صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۲۷۵)
۴۸- اسلام با مفهوم زن به عنوان شیء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است.(صحیفه امام ،ج ۳،ص ۳۷۰)

۴۹- اسلام زن را از قید اسارت مردها بیرون آورد و آنها را همردیف مردها قرار داده است. (صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۷۰)
۵۰- ما هرگز اجازه نمی دهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند. (صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۹۴)
۵۱- احترام و آزادی ای که اسلام به زن داده است، هیچ قانونی و مکتبی نداده است. (صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۹۴)
۵۲- اسلام به زنها بیشتر عنایت کرده است تا به مردها. اسلام زنها را بیشتر حقوقشان را ملاحظه کرده است تا به مردها (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۳۶)
۵۳- باید حکومت چنان باشد که اگر رئیس جمهورش توی مردم آمد، دوره اش بکنند و با او خوش و بش کنند؛ نه این که اگر صداش در آید، فرار کنند از دستش. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۵۲۸)
۵۴- حکومت وقتی باقی می ماند که مردم او را بخواهند.(صحیفه امام ، ج ۷،ص ۵۲۸)
۵۵- شما کجا پیدا می کنید که یک رئیس جمهور بیاید همدوش یک کشاورز بنشیند؟ (صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۴۸۰)
۵۶- حکومت اسلامی حکومتی است که، برایِ مردم خدمتگزار است؛ باید خدمتگزار باشد. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۶۸)
۵۷-دولت خدمتگزار ملت باشد در امور. شرکت بدهند مردم را در همه امور. (صحیفه امام؛ ج۲۰، ص ۵۷)
۵۸- حکومت نیست، باید همه خدمتگزار باشیم برای این ملت، برای این جوانها و برای این پیرها و زنها و مردها. (صحیفه امام؛ ج۲۰، ص ۵۵).
۵۹- خودش می فهمد که این که در این پست هست، پست را دوست دارد یا خدمت را دوست دارد. این چون خدمتگزار است، دلبسته به این پست هست، یا خیر؛ دلبسته به این پست است، خدمتگزاری پیشش خیلی مهم نیست.(صحیفه امام ، ج ۱۹، ص ۳۶۵)
۶۰- شما جوری رفتار کنید که مردم شما را تشخیص بدهند که یک برادرهای دلسوزی هستید برای آنها، و برای حمایت آنها شما شبها بیدارید و شبها کشته می دهید. (صحیفه امام؛ ج ۸،ص ۳۸۱)
۶۱- وقتی شما مَحبّت به مردم کردید، مردم به شما مَحبّت می کنند.(صحیفه امام؛ ج ۸،ص ۳۸۲)
۶۲- ما باید روی میزان عدل رفتار کنیم.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۶۳)
۶۳- دمکراسی غربی اش فاسد است، شرقی اش هم فاسد است؛ «دمکراسی اسلامی» صحیح است. (صحیفه امام؛ ج ۶،ص ۴۶۳)
۶۴- این دمکراسی که ما داریم، این دمکراسی است نه آن که شما دارید و طرفدار سرمایه دارهای بزرگ هستید و نه این که آنها دارند و طرفدارهای ابرقدرت هستند و همه مردم را در اختناق عظیم گذاشتند. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۶۳)
۶۵- نظام برای این است که رفاه مردم را تهیه کند. (صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۲۳۶)
۶۶- حکومتی که مردم دوست او هستند؛ این وقتی در بین مردم می رود، مردم همه دورش را می گیرند و دستش را می بوسند، صورتش را می بوسند. این دیگر ترسی ندارد از مردم. (صحیفه امام؛ ج۷، ص ۲۳۶)
۶۷- پاسداری از جمهوری اسلامی و مکتب اسلام این است که ما اعمالمان همان طوری که اسلام مقرر فرموده است باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۹)

۶۸- در رژیم اسلامی، دولت و ملت از هم جدا نیستند، با هم اند، دوست و برادرند. برادر باشید با مردم.(صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۲۲۱)
۶۹- من از همه اقشار ملت تشکر می کنم. من خدمتگزار همه ملت هستم. (صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۲۹)
۷۰- خداوند بر ما منت گذاشت که این ملت یکدل و یک جهت- در جهت توحید- با تحولات روحی رو به اسلام آوردند و این نهضت مقدس را بارور کردند.(صحیفه امام؛ ج۷، ص ۱۲۹)
۷۱- من دعاگوی همه شما هستم و خدمتگزار همه ملت. و من امیدوارم که بتوانم این خدمتم را تمام کنم و فرصت پیدا بکنم که این خدمت را تمام بکنم. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۱۲)
۷۲- من خدمتگزار ملت ایران هستم. من خدمتگزار جوانان ایران هستم. من خدمتگزار بانوان ایران هستم. (صحیفه امام؛ ج ۶،ص ۳۶۴)
۷۳- دولت خدمتگزار مردم باید باشد. مثل سابق نباشد که فرمانفرما بود، حالا باید فرمانبردار مردم باشد. (صحیفه امام؛ ج ۶،ص ۳۹۷)
۷۴- همه در خدمت ملت هستند؛ دولت در خدمت ملت است؛ ما همه در خدمت ملت هستیم. (صحیفه امام؛ ج ۶،ص ۴۱۹)

۷۵- حکومتها باید خدمتگزار ملتها باشند؛ چنانچه در اسلام این سیره بود که حکومت در خدمت مردم بود و ارتش در خدمت مردم بود. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۱۱۷)
۷۶- شما خودتان را حاکم مردم ندانید، شما خودتان را خدمتگزار مردم بدانید. این پیش خدا ثوابش بیشتر از این است که خودتان را [رئیس] حکومت بدانید. حکومت هم همان خدمتگزار [ی] است. ارتش هم باید خدمتگزار مردم باشد.(صحیفه امام؛ ج ۱۳،ص ۲۰۳)
۷۷- فرماندارها، استانداردها، وزارتخانه ها، همه اینها یک وجهه ای می خواهند، وجهه ای که ما می خواهیم خدمت به ملت، خدمت به اسلام است. خدمت به دولت، خدمت به اسلام است. (صحیفه امام؛ ج ۱۷،ص ۱۶۴)

۷۸- خدمت به این کشور الآن ارزش دارد و خدمتگزارهایش هم ارزش دارند. همه فکر این باشید که خدمتگزار پیدا کنید. خدمتگزار به کشور و اسلام پیدا کنید، نه خدمتگزار به خودتان. (صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۳۶۸)
۷۹- دولتها اگر چنانچه با مردم تفاهم کنند و خدمتگزار مردم باشند، مردم پشتیان آنها هستند و شکست برای آنها دیگر نیست.(صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۴۲)
۸۰- با پشتیبانی مردم خصوصاً طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخائر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید، شماها کنار گذاشته می شوید و همچون رژیم شاهنشاهی ستمکار به جای شما ستم پیشگان پستها را اشغال می نمایند. (صحیفه امام؛ ج ۲۱،ص ۴۲۶)
۸۱- باید کوشش در جلب نظر ملت بنمایید و از رفتار غیر اسلامی- انسانی احتراز نمایید. (صحیفه امام؛ ج ۲۱،ص ۴۲۶)
۸۲- در هر صورت ما باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم، و همین طوری که آقایان می گویند؛ بدون پشتیبانی مردم نمی شود کار کرد. (صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۳۷)
۸۳- دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید. (صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۳۴)

. انتهای پیام /*
 

سخن هفته

حرم یار/

حرم یار/

آرامگاه خمینی کبیر که در ایران به "حرم مطهر" شهره است، در جنوبی ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و در نوع خود، در حقیقت مجموعه ای بزرگ و کم نظیر به شمار می رود. در شب 14 خرداد زمانی که حال امام امت رو به وخامت بود، جلسه ای با حضور مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی و بعضی از اعضای دفتر امام و علمای قم و تهران و مسئولین کشور در جماران تشکیل و در مورد محل دفن ایشان نظرهای مختلفی ارائه شد و هر یک از مسئولین و سران نظام و بعضی از مراجع و علما پیشنهاداتی داشتند. پس از جمع بندی که تهران مناسبت ترین محل برای دفن امام است، با نظر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد خمینی و دیگران مقرر شد که پیکر امام (س) در نزدیکی شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی و بهشت زهرا دفن شود. گروهی برای موقعیت یابی و انتخاب گزینه برتر به بهشت زهرا و اطراف آن عزیمت و پس از بررسی های همه جانبه، محل فعلی را تعیین نمود و با همکاری سازمان بهشت زهرا منطقه مورد نظر از سوی مالک خریداری و واگذار شد. منابع مالی هزینه های این طرح عظیم از محل کمک های مردمی، اعتبارات، همیاری دستگاه ها و نهادها، نذورات، عایدات و موقوفات تأمین می شود.!